Geschiedenis

Horecagroothandel Scheerder is opgericht op 1 mei 1930.
De onderneming is een zelfstandig opererend familiebedrijf, waar inmiddels de vierde generatie de scepter zwaait.

 

Van zoetelaar (marketenter) naar moderne drankengroothandel.

Een zoetelaar / marketenter is een persoon, die met een legereenheid meetrekt en tijdens de rust eet- en drinkwaren aan de militairen verkoopt. Zo ook Manus Scheerder. Iedere zoetelaar had zo zijn eigen regiment. Het 21e regiment bestond uit jongens uit Noord-Holland, die voor hun nummer in dienst moesten. In het begin betrok Manus zijn dranken van anderen. Al vrij snel kwam hij op het idee om zelf limonade te gaan maken. Hierna werd het bieragentschap van de Almelosche Bierbrouwerij aangetrokken. Dit was het begin van de limonadefabriek en de drankengroothandel. Winkels, horecabedrijven, campings, sportvelden, verenigingen en vele andere verkooppunten werden beleverd.

 

Van transportfiets naar de eerste vrachtauto.

Als zoetelaar/marketenter trok Manus van het 21e regiment infanterie dag en nacht op met de militairen. Hij had als vervoermiddel een transportfiets met voorop een grote kist, die was gevuld met eet- en drinkwaren, zoals koek, chocolade repen, fruit en alcoholvrije dranken. Deze fiets was voor velen niet te hanteren. Maar om een boterham te verdienen moest Manus ermee door het mulle zand naar de Stomperd. Later, veel later kwam de luxe van een T-Ford. Met dit vrachtwagentje werden later ook de afnemers van drankengroothandel bevoorraad.

 

Van eenvoudige fabricage naar een goed geoutilleerde limonadefabriek.

Met een impregneermachine, een machine om koolzuur met water te vermengen en een éénkraans limonadeafvuller werd een begin gemaakt om een kleine hoeveelheid frisdrank, het bekende veel gedronken champagne pils, te fabriceren. In het begin werd het product afgevuld in beugelflesjes. Ook kogelflesjes werden veel gebruikt. Uit hygiënisch oogpunt werden later de flessen gesloten met een kroonkurk. De frisdrank werd onder de naam "De Lange Jan" verkocht aan : Horecabedrijven, winkels, kantines, campings, scholen, zwembaden, slijterijen, verenigingen, voetbalvelden,cafetaria's etc. Het pachten van feestterreinen en kantines werd aan de activiteiten toegevoegd. Al snel groeide de drankengroothandel met al haar activiteiten uit haar jasje en verhuisde de onderneming naar de Muurhuizen. De naam veranderde in drankengroothandel "De Muurhuizen". De merknaam van de frisdrank veranderde in "dM". Inmiddels werden er 7 soorten vruchtenlimonade gefabriceerd en nog eens 14 smaken limonadegazeuse, waaronder "Bison Tonic" en "Thalatta U.P.". De uitbreiding ging verder met het opzetten van drie slijterijen. Na de keus om alleen met de drankengroothandel door te gaan werd besloten de limonadefabriek en de slijterijen af te stoten. Vandaag is dit nog zo, zij het dat het pakket kwaliteitsproducten sterk is uitgebreid met food en non-food.

 

Van een eenvoudig begin naar een zeer bekende horeca-drankengroothandel.

Gestart met frisdranken en bier in een met eigen handen en met medewerking van twee vrienden gebouwd loodsje in de Verhoevenstraat. Daarna met een groter pakket, maar nog steeds uitsluitend dranken, verhuisd naar de Muurhuizen. Na vele verbouwingen en het aantrekken van pakhuizen in de omgeving werd de situatie in de Muurhuizen toch te benauwd en werd besloten te verhuizen naar de Amsterdamseweg. Hier waren meer expansiemogelijkheden en kon worden overgegaan tot verdere uitbreiding van het pakket. Toegevoegd werden : verschillende koffie- en theesoorten, diverse verpakkingen koffiemelk, suiker, roerstaafjes, automaatbekers, snoep, schoonmaakartikelen, toilet- en keukenpapier.

 

Sinds 2001 is de horecagroothandel gevestigd in een nieuw, nog groter pand aan de Textielweg 20 te Amersfoort.

Na vele jaren samen directeur te zijn geweest, stopte Jan Scheerder in 2002 en werd Emil Scheerder enig directeur van de drankengroothandel. Gerrit Scheerder, de vader van Emil, was al een aantal jaren eerder gestopt. Twee jaar later kreeg Scheerder naast Bitburger, De Drieringen, InBev, Warsteiner, ook Grolsch en Gulpener in haar assortiment. Mede door de overname van twee drankengroothandels en de nieuwe samenwerking tussen Scheerder en Grolsch heeft Scheerder haar rayon flink uitgebreid. Naast het bestaande werkgebied, kwamen nu ook de gebieden 't Gooi en Loosdrecht binnen handbereik.

1 Mei 2005 was een belangrijke mijlpaal in het bestaan van Drankengroothandel Scheerder. Scheerder bestond 75 jaar.
Op dit moment is de vierde generatie al onderweg om in de toekomst het stokje over te gaan nemen. Zijn zoon Roel en neef Hidde worden beide klaargestoomd om in de voetsporen van Emil Scheerder te treden.

 

Tijd voor de 4e generatie

In 2009 treden Hidde Stoelinga en Roel Scheerder toe tot de directie en samen met Emil Scheerder vormen zij op dat moment de driekoppige directie. Onder dat bewind neemt in 2014 de Drankengroothandel een nieuwe koers aan, er wordt namelijk food opgenomen in het assortiment om de relaties van alle gemakken te voorzien en de eerste stap richting totaalleverancier is gezet. Nog geen jaar later nemen neef en zoon van Emil Scheerder definitief het stokje over en in 2016 wordt het pand op de Textielweg 20 vergroeid met Textielweg 18. 1500 m2 wordt er aan extra magazijn gerealiseerd.

Eind 2017 staat Roel Scheerder alleen aan het roer. Hidde Stoelinga besluit om te stoppen met het ondernemerschap.