De 7 wijnregels en de psychologie achter de huiswijn

24-04-2017

In zijn boek 'How To Drink Like a Billionaire' onhult de Amerikaanse wijnkenner/sommelier en tv-personality Mark Oldman hoe gasten in de horeca voor relatief weinig geld kwalitatief goede wijnen kunnen bestellen.

 

Als horecaondernemer ga je er volgens Oldman vaak van uit dat gasten de goedkoopste wijn mijden en de op één na goedkoopste fles bestellen. Men denkt immers dat de goedkoopste wijn niet al te best is en dat de iets duurdere wijn een betere optie is.

 

Horecaondernemers weten dat ook, en zorgen ervoor dat de wijnen met de beste marge niet de allergoedkoopste op de kaart zijn, maar juist de op één na goedkoopste. Voor de gast is de goedkoopste optie dus vaak een betere keuze, aangezien daar minder marge op zit en deze de gast aangenaam kan verrassen.

 

We hebben nog 7 wijnwijsheden voor de wijndrinkende horecagast: 

1. Het is goedkoper om een fles wijn te bestellen dan enkele glazen.
2. De prijs van een wijn is vaak gerelateerd aan hoe moeilijk de naam uit te spreken is. Chardonnay is vaak razend duur, terwijl Moschofilero en Gewürztraminer vele malen goedkoper zijn.
3. De beste keuze in een Italiaans restaurant is de Primitivo. Dat is een goekopen niet-pretentieuze en volle wijn uit het zuiden van Italië.
4. Vraag aan de chef wat hij of zij drinkt na werktijd.
5. Wees niet bang om een blokje ijs in je wijn te doen, zelfs niet bij een rode wijn. De wijn iets koeler nuttigen brengt immers de smaken naar voren.
6. Als je een wijnproeverij of wijngaard bezoekt, ga dan naar een proeverij waarbij een reservering nodig is. Je hebt daar meer kans op een unieke ervaring, aangezien je impliciet aangeeft iets te willen kopen.
7. Een restaurant dat een Beaujolais Nouveau aanbiedt in juli, zou een boete moeten krijgen. Die wijn is niet meer goed na maart of april.


Bron: http://www.hospitality-management.nl/de-7-wijnregels-en-de-psychologie-achter-de-huiswijn