Foodfestivals grootste groeier in drukke festivalmarkt

30-05-2017

Het aantal nieuwe foodfestivals is in 2016 ten opzichte van nieuwe film- en muziekfestivals het sterkst gestegen. Liefhebbers hadden in 2016 de keuze uit 153 verschillende foodfestivals. Hiervan waren er 70 nieuw. Dit is een stijging van 46 procent. Hiermee zijn nieuwe foodfestivals procentueel de grootste stijgers op de festivalmarkt. Dit blijkt uit onderzoek van lectoraat Crossmedia van de Hogeschool van Amsterdam naar het landschap van muziek-, film- en foodfestivals. De resultaten staan in de Festival Atlas 2016.

 

Foodfestivals
In de Atlas 2016 constateren de onderzoekers dat de sterke groei van het aantal foodfestivals iets is van de laatste jaren. Van de foodfestivals bestaat 89 procent nog geen 5 jaar en 79 procent bestaat zelfs nog geen 3 jaar. Slechts 3 procent bestaat langer dan 10 jaar. Voorbeelden zijn Preuvenemint in Maastricht en Proef in Amersfoort. De meest voorkomende vorm van een foodfestivaleditie (79 procent) is een gratis outdoor meerdaags festival. Bij slechts 16 procent van de foodfestivals werd een entreeprijs gevraagd. Slechts 10 procent waren indoor festivals.

 

Seizoen
Het foodfestivalseizoen is sterk geconcentreerd in de maanden mei tot en met september. Van al de festivals vond 87 procent in deze maanden plaats. De meeste foodfestivalsedities zijn te vinden in Noord- en Zuid-Holland. Daarna volgen de provincies Noord-Brabant en Utrecht. De drukste foodfestival-steden waren Amsterdam, Utrecht en Rotterdam die samen goed zijn voor 22 procent van alle foodfestivaledities.